Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

a-magyar-nyugdijreform-javaslat-korul-egyre-nagyobb-a-vita-napi-hu-cikk

2021.06.08

A magyar nyugdíjreform-javaslat körül egyre nagyobb a vita - Napi.hu cikk

Sokan támadták hevesen azt az új nyugdíjreform-javaslatot, hogy a folyó finanszírozású nyugdíjrendszerek fenntarthatósága érdekében a gyermekvállalás elismerése is befolyásolja a juttatás későbbi összegét, vagy csökkentse a nyugdíjkorhatárt. A pontrendszerrel egybekapcsolt nyugdíjrendszert sokan a gyerekteleneket indokolatlanul büntető felvetésnek tartják, miközben szakértők szerint a gyermekvállalási hajlandóságot nem is javítaná. Farkas András nyugdíjszakértő sok gyengepontja van a felvetésnek.

hogy azt május végén részletesen bemutattuk, az elöregedő társadalmakban egyre nagyobb problémát jelent a felosztó-kirovó és folyó finanszírozású nyugdíjrendszerek fenntartása: lényegében egyre kevesebb fiatal, aktív dolgozó tart el egyre több nyugdíjast. Egy konferencián a probléma orvoslására felvetették, hogy a megoldás egy humán tőke alapú nyugdíjrendszer lehetne, amely a humán tőke megtérülését nem szakítja el annak létrehozásától/létrehozójától. A rendszer működése úgy festene, hogy a járulék nem befizetés, hanem kifizetés lenne. Leegyszerűsítve arról lenne szó, hogy a nyugdíj vagy a korhatár kiszámításakor egy pontrendszer mentén figyelembe vennék, hogy hány gyermeket vállalt egy személy. Az érvelés szerint a gyermeknevelést nagyrészt a szülők finanszírozzák - nem csak pénzben, hanem jó nagy részben időráfordítással, amelynek szintén van költsége. Vagyis elismernék azokat a nyugdíjas korban is, akik gyereket vállaltak, ezzel egy új adófizetővel gazdagítva a rendszert. (A javaslatról bővebben itt olvashat.)

Viszont a nyilvánosságban is sokan támadták a rendszert a laikusok oldaláról, akik szerint nem lehetne büntetni a nyugdíjasokat azért, mert 30-40-50 évvel korábban nem vállaltak gyereket, mivel az nem is csak akarat kérdése. Ugyanígy Farkas András nyugdíjszakértő sem tartja jónak a javaslatot, mert szerinte az a rendszer fenntarthatóságát sem segítené.

Egyrészt azért kritizálja a felvetést - ahogy arról a 24.hu-nak nyilatkozott - mert a koncepciót egy idén már 63 éves, közzététele pillanatától támadott, bár nagy hatású közgazdasági elméleti modellre építik. Paul A. Samuelson 1958-as cikke az embereket teljesen racionális gondolkodó gépekként veszi figyelembe a fogyasztás-megtakarítás ciklusainak tervezése során. Állítja, ezt a feltételezést a viselkedésalapú közgazdaságtan azóta megcáfolta.

Amiatt sem ért egyet a javaslattal, mert az elgondolás alapján a nyugdíjrendszer kizárólag felosztó-kirovó elvre épülő rendszer lehet, amelyben nincs helye semmilyen tőkefedezeti vagy más elemnek. Viszont az európai nyugdíjrendszerek utóbbi két évtizedben lezajlott reformjai más irányba mutatnak, a hibrid felépítés sikerét bizonyítják. Ilyen a tényleges vagy virtuális tőkefedezeti rendszer (svéd modell), az állami alapnyugdíj (Ausztrália, Új-Zéland, Hollandia, Dánia, stb.), a foglalkoztatói nyugdíjpillér (UK, USA, Németország, Ausztria). Úgy véli a gyerekek után járó kedvezmény önmagában nem is lehet képest biztosítani kell a megfelelő számú jövőbeni járulékfizetőt, mert egy évtizedes távlatú előny nem győzi meg a párokat, hogy vállaljanak gyermeket.

Azt is kritizálja, hogy a nyugdíjkorhatárt módosítsa a javaslat: csak fölháborodást váltana ki az érintettek körében, és a fölösleges feszültségek végső soron jobban veszélyeztetnék az egész rendszer fenntarthatóságát, mint maga a demográfiai öregedés.

A gyermekfüggő nyugdíjreform-javaslat a szakértő szerint több szempontból is korlátozott: a járadék által meghatározott felosztó-kirovó paradigma fogságában maradva képtelen kezelni a társadalom öregedési folyamatát, a tömeges kivándorlás kérdéskörét és a hazai foglalkoztatás minőségének problémáját. De nem számol azokkal a kevéssé előrejelezhető folyamatokkal sem, mint az automatizálás, a digitalizáció, a robotika, a mesterséges intelligencia exponenciális térnyerése.

Farkas András azt is jelezte, hogy nincs egyetlen olyan ország, ahol működik a gyerekvállalástól függő nyugdíj. Viszont hasonló, de általa jobbnak tartott irány, hogy a legtöbb nyugdíjrendszerben lehetséges, hogy a nyugdíjjogosultságokat a szülők megoszthassák egymás között. E megoldások lényege, hogy a dolgozó szülő a keresete révén szerzett nyugdíjjogosultságát megfelezheti a kisgyermekükkel otthon maradó szülővel.

Forrás

Kapcsolódó cikkek:
https://adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/Nyugdij_osszege_igy_szamoljak_ha_tobb_unios_8AKPA5 

https://www.penzcentrum.hu/nyugdij/20210607/hiaba-a-javulo-tendencia-ezert-fektetheti-ket-vallra-a-nyugdijkatasztrofa-magyarorszagot-1115239?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link